Vanaf het ontstaan - rond 1991 - was dit bedoeld als uitwisselingsmedium tussen wetenschappers, defensies en overheden.
Vóór die tijd waren er al diverse systemen, veelal op verschillende platforms; ARPANET, MILNET, TelNET... Dit maakte onderlinge uitwisseling van informatie lastig.
Het internet in zijn huidige vorm, URL's verwijzen naar HTML-documenten, op domains via HTTP://, heeft dit voorgoed gewijzigd.
Hierdoor kon het internet een enorme vlucht nemen.
Met name het particulier gebruik - waarvoor het dus oorspronkelijk niet was bedoeld - kon hierdoor met succes worden gecommercialiseerd.
Zodra internetproviders (die moesten nog worden uitgevonden) doorkregen, dat hier goed geld viel te verdienen sprongen zij massaal in dit gat in de markt; XS4ALL (sinds 1998 eigendom van KPN) - toegang voor allen - is hiervan de bekendste.
Klanten konden een domeinnaam - b.v. www.rvonk.nl - huren/kopen, en kregen dan meteen een e-mail-box - b.v. info@rvonk.nl - zodat ze berichten konden sturen en ontvangen. Daarnaast kon men een zgn. homepage inrichten - b.v. www.rvonk.nl/contact.html.
Met de opkomst van zoekmachines - waarvan Google nu de bekendste is, en praktisch als enige overgebleven - ontstond het fenomeen surfen; zoeken naar informatie op internet.
Niet lang daarna ontstonden gratis e-mail-aanbieders, als Hotmail (van Microsoft) en GMAIL(Google), of de telefoongids.nl (KPN)
Weer even later ging het bedrijfsleven op grote schaal haar diensten aanbieden via internet.
Toen de entertainment-industrie zich hierbij aansloot was het hek van de dam.
Ikzelf heb deze ontwikkelingen altijd met grote argwaan bekeken.
Met name de ernstig toegenomen particuliere beschikbaarheid, baarde mij zorgen.
In deze doelgroep zitten immers niet de meest serieuze gebruikers.
Verder vroeg ik mij af, wie hiervan nu het meest had geprofiteerd, en kon blijven profiteren.
Mijn conclusie was - en is nog steeds - hardware-fabrikanten, telecomconglomeraten, en niet te vergeten de entertainment-industrie.
Het is niet toevallig, dat al deze ontwikkelingen tegelijkertijd plaats vonden met de laatste groeispurten van de PC, van de mobiele telefoon (jawel, die hadden we ook nog), en van de glasvezel-techniek voor snellere verbindingen.
Grote winnaars zijn dan ook Microsoft (Bill Gates), Apple (Steve Jobs+), Google (wereldwijd het sterkste merk, sinds 2007), Samsung (eerder Nokia), T-Mobile (het voormalige Deutsche Telekom), KPN (in Nederland, de eerste 'mobiele aanbieder', via het in onbruik geraakte NMT-net), plus de nodige prijsvechters (Philips, Motorola, Siemens), en niet te vergeten de entertainment-industrie.
Deze bel is gebarsten begin 2002, toen een complete beroepsgroep van hoog gekwalificeerde ICT-specialisten konden worden afgedankt; dankzij internet.
Deze bel is gebarsten begin 2002, toen een complete beroepsgroep van hoog gekwalificeerde ICT-specialisten konden worden afgedankt; dankzij internet.
Inmiddels wordt heel Nederland op grote schaal voorzien van glasvezel; die oranje kabel met twee onmogelijk dunne draadjes, een blauwe en een groene.
Het doet denken aan de dagen van de verspreiding van telefonie; opgebroken straten, ruwe bouwvakkers in tentjes, en de kabelbedrijven en stratenmakers floreren. Wie gaat al die koperen kabels weer opruimen? De eerste straalverbindings-torens storten al her en der in; zie Smilde.
Kabelaars als UPC (het voormalige United Philips Cable), KPN (voormalig Telegraaf/Telefoon-bedrijf), en noem ze maar op, profiteren weer grootschalig als vanouds.
Internetverkeer is de grootste verdiener, wereldwijd; en niet te vergeten de entertainment-industrie.
Vroeger had de entertainment-industrie alleen de televisie, kranten, en tijdschriften ter beschikking, naast reclame via de brievenbus; telefonische colportage was - letterlijk - ongehoord.
Bedrijven moesten in dure reclame-campagnes investeren, om klanten te werven.
Internet heeft dit grondig veranderd; koude acquisitie is nu de mode; gewoon als SPAM.
We leven, per slot van rekening, in een technocratie gestuurd door de Industriële Revolutie; wij mogen stellen dat de exploitatie van internet, de meest revolutionaire ontwikkeling is sinds de uitvinding van telegrafie.
Maar, daarnaast heeft het ook grote maatschappelijke gevolgen gehad.
Door de massale - commerciële - exploitatie van communicatie van informatie, zijn er ook kwalijke bij-effecten gebleken.
Er is namelijk ook nog zoiets, als ongewenste informatie.
Ongewenste reclame - vroeger van de brievenbus naar de prullenbak - verschijnt tegenwoordig via allerlei ongewenste kanalen.
Tegenwoordig hebben wij SPAM-filters nodig, firewalls, en toegangscodes op TV-decoders en internet-toegang, om onszelf - en onze jeugd - te beschermen tegen 'ongewenste bijwerkingen'.
Huisvrouwen vragen zich of, wat hun echtgenoot toch achter die PC te zoeken heeft.
Kinderen worden gepest via Hyves, of komen via de onschuldige zoekterm 'pussy' - kattenliefhebster - op een site met (al dan niet) volwassen dames in beschamende poses.
Daarnaast veroorzaken ze torenhoge telefoonrekeningen, en ontwikkelen asociaal gedrag.
Daarnaast veroorzaken ze torenhoge telefoonrekeningen, en ontwikkelen asociaal gedrag.
Via internet wordt dagelijks kinder-porno (bestond vroeger niet) verspreidt.
Op al dan niet betaalde 'relatie-sites' wordt mensen geld uit de zak geklopt.
Ieder TV-programma hangt tegenwoordig aan elkaar van SMS-diensten, en verwijzingen naar hun web-site.
De duizendste beller krijgt 450 euro; zo kan ik het ook, tegen 1 euro per bericht.
Werknemers worden zelfs ontslagen, vanwege 'ongeoorloofd internet-gebruik tijdens werktijd'; biedt het dan niet aan, zou ik zo zeggen.
Boeken, kranten en tijdschriften worden nog nauwelijks verspreid; de jeugd kan dan ook nauwelijks fatsoenlijk lezen, of schrijven; behalve dan in SMS-taal.
Muziek, films, boeken; het wordt nu op grote schaal - meestal illegaal - gedownload.
Zogeheten relatie-sites zijn fake, en puur gericht op het verdienen van geld.
Het straatbeeld wordt bepaald door mensen, verkleefd aan mobieltjes, IPAD's, laptops, en ander electronisch ongerief.
Ik vind het een triest beeld.
Wat mij betreft, is internet een maatschappelijke ramp; wereldwijd.
Dankzij Twitter - het meest stompzinnige medium ooit, met dank aan de SMS-generatie - worden complete regimes omvergeworpen, naties en gemeenschappen ontwricht; zie Noord-Afrika, zie voetbalrellen
Het trieste feit, dat ik internet nodig heb om dit aan te tonen, zegt genoeg.
Wat mij betreft, is internet een maatschappelijke ramp; wereldwijd.
Dankzij Twitter - het meest stompzinnige medium ooit, met dank aan de SMS-generatie - worden complete regimes omvergeworpen, naties en gemeenschappen ontwricht; zie Noord-Afrika, zie voetbalrellen
Het trieste feit, dat ik internet nodig heb om dit aan te tonen, zegt genoeg.
Wat bedoeld was, om ons nader tot elkaar te brengen, zal ons ten gronde richten.
Het leven is geen luxe.
(Vrijblijvend aangeboden aan de Volkskrant)
Het leven is geen luxe.
(Vrijblijvend aangeboden aan de Volkskrant)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten